3. - 4. desember 2009

I går og i dag har jeg (Camilla) vært på fjellet og trenet svarthoinnan.
Det var sur vind begge dagene og det har kommet bra med snø på fjellet. Enkelte har til og med begynt skisesongen. I går tok vi opp ei enkeltrype og den trykte bra. Den satt i åpent terreng opp mot snaufjellet. I dag så vi ikke noe rype, men mye spor. Hundene har fått sprunget mye og jeg har jobbet litt dresur med fløyta. Bark har begynt å slippe seg lengre ut i søket og det er artig å se hvordan han bruker nesen.

7. november 2009

I dag har vi vært på Fellesutstillinga i Trondheim. Bark var meldt på i valpeklassen, 6-9 måneder. Han fikk 1.premie, 1BHK og BIM.
På utstillingen traff vi på mange kjentfolk i fra hundemiljøet.
Etter utstillingen dro vi hjem til Marthe og Espen. Der vi fikk vi servert Taco til kvelds. Det ble en trivelig kveld.

Bark fikk følgende krtikk på utstillinga:
Meget bra valp, godt hode. Spentstig kropp. Meget bra benstamme, gode vinkler. Gode farger, pels i utvikling.

Fredag 16. okt

Når man er student får man litt mer fri en "vanlige" folk.... Det hadde jeg i dag. derfor dro jeg på jakt etter skogsfugl. Det ble en fin dag med en god del fugl, men den var litt vanskelig og letta på litt langt hold. Men på tampen av dagen ble bjella på Alfa stille nok en gang og hun sto i stand oppi ei bratt skråning. Jeg gikk opp i standen og reiste hunden på litt avstand og der skvatt det en orrhane ut av lyngen, med et påfølgende skudd, og blåhanen datt som en sekk;) Alfa apporterte etter ordre, med litt vanskeligheter. (Hennes første skogsfugl). Vi ruslet videre ned til bilen med et fornøyd smil på fjeset. En fin dag på skogen!

7-11. oktober 2009

Høstferie!
På onsdags ettermiddag dro vi og svarhoinnan til Snåsa for å prøve jaktlykken igjen. Ankom ei rå og kald hytte, men etter noen inntense timer med sprengfyring ble hytta til slutt varm. Koste oss på kvelden med elggryte og mye god drikke.

Torsdag morgen gikk vi i retning mot Bukkafjellet for å jakte skogsfugl. På grunn av snøfallet som hadde kommet var det ikke så lett å komme inn på fuglen. Valgte etter hvert å gå etter rypa. Det var mye snø, tungt føre for både jegerne og hundene. Fikk et par fine stander på Alfa denne dagen og hun var rolig i oppflukten. Rypa trykte dårlig, slik at ikke rakk å komme opp til Alfa før fuglen lettet. Rastet og tente bål ved Dagstjønna.

Fredag morgen dro Andreas og Truls Ålberg ut igjen for å jakte etter skogsfuglen. Jeg (Camilla) valgte å bli igjen i hytta for å rydde og vaske til at Åse Marie Hagen og ungene skulle komme opp. Også denne dagen kom karene tilbake til hytta uten noe fangst. På kvelden koste vi oss med mat og god drikke.

Voknet opp på lørdag morgen til snø rundt hytta. Karene dro ut for å overliste gammeltiuren. Jeg og Åse Marie ble igjen på hytta med ungene. Ut på ettermiddagen kom karene til bake med ei rype, en hare og ei orrhøne.

På søndagen gikk vi oss alle en tur. Vi tente bål, grillet og koste oss. Vasket så hytta før vi vendte heim igjen til Levanger.

3. oktober 2009

Etter fjøstid dro Andreas, Camilla, pappa og hundene opp på fjellet får å trene. Fjellene var helt kvite og vi vasset i 20-30 cm snø. Herlig og friskt. I det vi trasket oppover i et bjørkefelt, frøs Bark i fast stand. Jeg (Camilla) ble med Bark framover og ut i fra krattet fløy det ut en orrhane. Resten av dagen så vi ikke noe fugl, men Alfa hadde noen markeringer. Valgte å dra ned fra fjellet da vinden økte på og snøen begynte å dale ned. Er ikke lenge før vi kan spenne på oss skiene og det gler vi oss til. Blir spennende å følge Bark sin utvikling framover.

22-26. september 2009

Andreas og Alfa dro til Lakadalen for å jakte. Været var svært  varierende med  regn, vind og knallsteikende sol. Alfa hadde mange situasjoner med fugl og det ble med noen ryper med i sekken heim. Årets julemiddag er nå sikret.

15-20. september 2009

Etter endt arbeidsdag dro vi og hundene til Vera for å jakte rype. Turen opp til hytta vi lånte var fin, med sol og varmt vær. Men været ble værre til dagene etter, det ble veldig vått og det ble ikke like mye kos å traske i fjellet hele dagene, men vi var nu ute hver dag, men fangsten ble ikke så stor.....
Den fine dagen fikk vi på lørdagen, da var sola fremme på åpen himmel, og det ble t-skjorte- vær. Dette skulle også bli en fin jaktdag, da vi hadde mange ryper i lufta, og mange fine stander med Alfa. Camilla fikk også skutt seg en rype på slutten av dagen, slik at vi var alle fornøyde dag vi gikk ned til hytta på kvelden for å sove den siste natta der.

Søndag 13. september

Ja, da er vi i starten av årets jakt-sessong. Camilla og jeg har vært oppe på Grunntjønnvolden, med proviant for 5 dager med rypejakt. Vi gleder oss! Turen til hytta er en halv - annen times gange, og oppe ved hytta tok vi en matbit før vi gikk ned igjen. På turen ned trente vi litt sitt på Alfa og ved en anledning, der også Bark sprang løs, kom han over Alfa som satt. Da  bare "samlt" han i stand (Bilde)for å sekundere Alfa som fortsatt satt på grunn av sitt-ordren. Arti å se at det er et bra stand-instingt på "Barken" somvblir 5 mnd i slutten av måneden;). Kanskje får vi en ordentlig stand på han til uka...

Ønsker alle jegere og hoinfølk, SKITT JAKT!

6. september 2009

På formiddagen dro Camilla, pappa og alle tre hundene opp på Verdalsgrønningen for å trene.  Været var med på vår side, men ikke rypene. Vi fikk bare en fuglsituasjon på Alfa. Fin stand og reis, men ikke helt rolig i oppflukten. Det ble noen meter for langt.

Bark sekunderte også i dag standen til Alfa, et artig syn. Bark har nå begynt å springe litt lengre ut i fra oss, han vil nå inn i hvert et kratt får å lukte. Han er en gutt med fart i og er veldig flink til å bruke nesen sin. Det skal bli spennende å se han i aksjon under årets rypejakt. Vi trener flittig med rypevingen og han har nå fått en stilig stand på rypvingen.

30. august 2009

I dag dro jeg (Camilla) og Alfa får å delta på Verdalsprøven. Jeg var utrolig spent, siden dette var min første start som prøvedeltager.

Det var en del fugl i fjellet. Værforholdene var ikke på vår side denne dagen. Med veldig sterk vind og mye regn ble det en vanskelig dag for hundene i fjellet. Det ble mye feil på hundene. Allerede etter 2 slipp var det 5 hunder som hadde blitt slått ut. Kunn 4 hunder var med helt til slutt.
Alfa gikk ut i slutten av 3 slipp. Hun gikk ut i terrnget for å hente seg vind og akkurat i det hun vender for å gå mot vinden så flyger det opp ei rype. Jeg ser verken hunden eller rypa, men kun dommeren så det. Siden jeg ikke så henne, så fikk  jeg heller ikke til å stoppe henne. Vi får håpe at det går bedre neste gang.

Alfa fikk følgende karakerer: 5,5,6,4,4,4
Alfa starter ut i meget stor fart og kraftig aksjon. Revierer meget godt og holder god kontakt med fører. Fortsetter dagen ut med god intensitet. Alfa støkker rype og forfølger. Lykkes desverre ikke i dag.

23. august 2009

Grytidlig på morgenen dro Andreas, Camilla, pappa, svigers og hundene opp i Vera for arbeide videre på tomta. Pelarene til selve hytta er nå støpt ferdig. Det som nå gjenstår er å støype ferdig pelarene til tilbygget. Målet i år var å bli ferdig med selve råbygget, men det blir ikke før til neste år.
På tur ned i fra Vera stoppet jeg (Camilla) og pappa for å plukke sopp. Det var lite med kantarell, men heller mye med piggsopp.

21-22. august 2009

Har i dag (22.) og i går vært å træna hund, og det begynner å se bedre ut i fuglesituasjonene. I går hadde vi 4 fuglearbeid(2/m reis) og i dag ble det 3. Men det er fortsatt litt små rusk med Alfa, som må til skrives uerfarenhet.  Blir spennede på Verdalsprøven ja! Bark har vært med og gått i band, og begynner å vise interesse for rypa. Han har også begynt å sekundere når Alfa tar stand. Det er også tydelig at han bruker nesa mye. Dette blir spennende!
Ellers så ser det ut til at det er lite reproduksjon i rypebestanden i år. Vi har kun sett et eller to, små kull disse dagene, men greit med stamfugl.

På bildet står Bark å sekunder standen til Alfa.

18. august 2009

Etter endt arbeid dro Andres, Camilla , Alfa og Bark opp i treningsterrenget Markvola. Vi var 7 stk som møtte opp og vi ble delt opp i to partier. I vårt parti hadde alfa fuglarbeid, men hun var ikke komplett i arbeidet. Bark ble helt vill etter at rypene lettet og han ville inn i kratet å lukte. Bark fikk også i perioder springe løs, prøvde da noen ganger å henge på de andre hundene.

7-9.august 2009

På fredag reiste vi og hundene på Gordonsettertreff som ble holdt i Ismenningen dressurområde. Det var bra oppmøte på treffet, var 21 til jegermiddagen på lørdag.
I 8-tida på lørdag morgen satte vi kursen mot dressurområdet. Vi ble delt opp i to parti. Jeg (Camilla)  førte Alfa på lørdag. Alfa gikk veldig bra ut og tok med seg my terreng og holdt god kontakt med meg som fører. Treningen ble avsluttet i 2-tida p.g.a. at det ble for varmt for hundene. Vi så ikke no fugl på mitt parti, men det andre partiet tok opp to enklinger. Kvelden ble avsluttet med en nydelig jegermiddag og mye god drikke.
På søndag var det Andreas som førte Alfa i dressurområdet. Alfa fortsatte sitt gode søk, men kom ikke i fugl. Det ble et fuglarbeid på vårt parti på søndag.

Vi har hatt ei veldig fin helg med trivelige hoinnfolk og svarthoinna. Selv om rypene har glimtet med sitt fravær, så har vi og hundene fått god trim. Ønsker å takke Mona Himo og Marius Aakervik for et meget bra og triveligt opphold på Ismenningen. Legger ut bilder fra svarthoinntreffet.

4. august 2009

På ettermiddagen dro Camilla og Alfa en tur opp til treningsterrenget som ligger i Leksdalen. Vi var bare 7 stk. som møtte opp og partiet ble delt i to, slik at vi skulle få mest mulig slipptid på hundene. Jeg var litt spent på hvordan Alfa skulle gå. Tidligere har hun vært litt trang i søket når hun har gått med meg, men det skjedde ikke i dag. Vi fikk 4 slipp hver og Alfa brukte terrenget veldig bra. Ingen av partiene hadde fuglarbeid. Det blir vel en tur opp i treningsterrenget på torsdag også.

31.juli - 2.august 2009

På fredag ettermiddag dro vi på fjellet sammen med Marthe Austvik og Espen Farkvam for å takstere ryper. Terrenget som vi skulle takstere lå ved Hatlingvatnet i Stod.

Lørdag morgen voknet vi til sol og vind. Bark har nå hatt sin første overnatting i lavo på fjellet og det gikk veldig bra. Han sov sammen med Alfa i hundeposen som Andreas har sydd. Etter å ha spist frokost satte vi nesen mot taksteringsterrenget. I første slipp fikk Cry fuggelarbeid og det fløy opp 6 ryper. Dette var de eneste rypene vi så når vi gikk langs taksteringslinja. Det hadde vært øsnkelig med flere fuggelarbeid på hundene, men de fikk nå i hverfall sprunget fra seg litt.
Kvelden ble avsluttet med elggryte, øl og cider i det fri.

Søndag morgen voknet vi til steikende sol og det var fryktelig varmt i lavoen. Etter å ha spist frokost, pakket vi sammen utstyret og vendte nedover mot Hatlingvatnet. Egentlig hadde vi tenkt å takstere storfuggel i dag, men fant fort ut at det ville bli for varmt for hundene. I stedet stoppet vi heller ved Hatlingvatnet, slik at hundene kunne få avkjøle seg. Da fikk vi også trenet litt på apport i vannet. Bark fulgte etter Alfa ut i vannet og har nå hatt sin første svømmetur. Det må nemnes at Espen og Andreas dristet seg til å ta en dukkert i det kalde vannet.

Totalt hadde vi med oss 7 hunder på fjellet og det ikke vært noe murring mellom hundene. Legger ut bilder fra turen.

29. juli 2009

I dag dro Camilla, Bark og pappa på fjellet for å plukke multe. Været var fint og insekta var veldig innpåsliten. Bark fikk springe løs, noe han storkoste seg med. Det må nemnes at Bark er en kløpper til å spise multe og blåbær.
Pappa og jeg plukket omlag 7 kg multe. Kunne ikke gå lengre opp i fjellet, siden Bark begynte å bli sliten.
Bark er nå 3 mnd og veier nesten 11 kg. Alt står bare bra til med han.

17-19. juli 2009

På fredag ettermiddag dro jeg (Camilla) og Alfa til Skorovatn på jentetreff. Det var hele 16 stk. som hadde meldt seg på. På fredags kveld koste vi oss med ost, kjeks og god drikke.
På lørdag morgen dro vi opp på treningsfeltet. Treningen ble organisert som en vanlig jaktprøve med 2 hunder i hvert slipp. Det var ikke mye fugl å se i fjellet. En av årsakene kan være at det var veldig tørt i fjellet. Det blir da vanskeligere for hundene å få teften av fuglene. Det ble bare et fuglarbeid i løpet av lørdagen.
Lørdagen ble avsluttet med grilling med mye godt tilbehør.
Hele søndagen tilbrakte vi også i treningsfeltet, men da uten fuglarbeid.
Jeg og Alfa har hatt ei super helg i Skorovas sammen med de andre damene. Synd at det er et helt år til neste gang.
Må gratulere Henriette og Nera som fikk prisen for den fineste standen i løpet treninsoppholdet. Må også nevne at Alfa ble nr. 4 i apportkonkuransen.

15. juli 2009

I dag har vi og hundene tilbrakt dagen opp i Strådalen. På veien på tur opp til Vera kom det ei røy og 5 kyllinger gående over veien. Vi stoppet og filmet de. Dette var et gledelig syn og vi begynner nå å glede oss til høstjakta. Alfa ble helt spinvill i bilen da hun så fuglene. Jeg tror også at Alfa gler seg til jakta. Andreas tok med seg Bark ut av bilen så han funne få snuse der fuglene hadde vært.
Andreas har nå laget gangbane fra parkeringsplassen og nesten helt bort til hyttetomta. Må skryte av han, siden han har jobbet så bra i dag.
Det var veldig mye insekt på fjellet, nesten til å bli gal av. Da er det snedig at hyttenaboene har myggfangere som går på gass.
Bark har i dag hatt sin første dag på fjellet. Han springer etter Alfa hele tiden og vil gjøre det samme som hun gjør. Hundene har kosa seg i dag, siden de fikk springe løs på hyttetomta.
Til helga drar Camilla og Alfa på jentetreff i Skorovas, noe vi gleder oss veldig til.

8. juli 2009

I dag har jeg (Camilla) og Bark vært hos dyrlegen. Bark ble vaksinert og ble samtidig helseundersøkt. Bark er i topp form og begge testikklene er på plass. Bark veier no 8 kg og er nå  snart 10 uker uker gammel. Han leker og herjer med Alfa og hun er veldig tålmodig med han.
Andreas har nå så smått begynt med derssurtrening. Bark begynner nå å bli flink til å ligge i buret sitt.

27-29. juni 2009

I dag var vi å hentet Åens Q. Bark på Vippetangen i Oslo. Det var Kjetil Marthinsen som brakte hunden over fra Danmark til Norge. En stor takk til han.
Bark virker som en rolig og selvstendig hund. Åens Q. Bark er etter Åens Fanny og Troldmarkens Echo. Oppdretter er Erik Petersen fra Viborg i Danmark.

På tur hjemover stoppet vi hos Marthe og Espen på Melhus. Der fikk Bark lukte på vaktel for første gang. Espen slapp fuglen løs og Bark hadde plutselig fuglen fast i sin munn. Det gikk heldigvis bra med vaktlen.

Bark lå veldig rolig i bilen hele veien fra Oslo til Levanger.

26. juni 2009

Etter at Andreas var ferdig på jobb, pakket vi og dro til Dovrefjell. På Dovrefjell lå vi over hos Synnøve og Johan Fredrik Horn. Ankom hytta Fjellro sent på kvelden. Her hadde vi et trivelig opphold. I morgen drar vi videre til Oslo, hvor vi skal hente Åens Q. Bark på Vippetangen.

23. juni 2009

På ettermiddagen dro jeg (Camilla) og svigers for å besøke Andreas som var i Vera og jobbet på hyttetomta. Vi satte opp trepinner hvor alle pålene skulle stå, for i morgen skal det graves hull til pelarene.
Det var veldig mye insekt på fjellet, selv hundene fikk ikke unnslippe de blodtørstige beistene.
Kvelden ble avslutta med grilling på nabohytta til Håvard Bjørken. Koselig med trivelige hyttenaboer 🙂

Fra hyttetomta har vi utsikt mot Stojkern, som ligger i de svenske skjækerfjella.

22. juni 2009

På formiddagen dro vi og hundene opp på Frolfjellet for å nyte den fine dagen. Vi parkerte ved Skalstuggu og gikk en tur til Storlivola. Hadde ikke før kommet opp til vola før været slo om til torden, lyn og regn. Det ble litt kaldt, siden vi bare gikk i kortbukse. Andreas trenet litt på sitt'n til Alfa og den satt som den skulle 🙂. Nistepakken ble fortært i bilen på tur ned fra fjellet.

7.juni 2009

I dag har vi vært en tur på Frolfjellet. Været var alldeles nydelig og ingen insekt. Vi hadde tenkt å gå opp til Hårskallen og innover, men det var så mye folk. Kursen ble heller lagt på østsiden av Hårskallen og inn i bjørkeskogen. Andreas hadde med seg tørket rype, så det ble trenet apport på Alfa.
Litt smårusk i starten av apporten, men så løsnet det og apporten ble veldig bra til slutt.

Det må nemnes at Andreas har ryddet ferdig hyttomten for trær og kratt 🙂, så nå er det bare å vente på at minigravern skal komme og grave hull til pelarene som hytta skal stå på.

5.juni 2009

Etter jobb på fredag reiste jeg (Camilla) på 10 årsjubileum på Mære Landbruksskole. Utrolig hvor fort tiden går. 😮
Kvelden startet med omvisning rundt om på landbruksskola, hvor vi var innom det nye grishuset og veksthuset. Mye har skjedd siden jeg gikk ut som elev. Etterpå samla vi oss i skolens nyopppussede spisesal. Den var blitt skikkelig fin. Maten som ble servert var alldeles nydelig. Utover kvelden ble det vist bilder på skjerm av skoleåret 98/99. Utrolig artige bilder og det ble mye mimring utover sene nattetimer. Det ble også snakket mye hund utover kvelden, siden så mange av oss er ivrige jegere. Det ble en fin kveld og jeg håper det ikke bli 10 år til før mæresgjængen treffes igjen.

På bildet er Anne Segtnan og Åse Marie Foss som gikk i agronom klassen min. To trivelige damer som det var artig å treffe igjen 🙂

25. mai 2009

På kvelden bestemte vi og hundene oss for å kjøre en tur opp til høttomta vårres. Tomta ligger opp i Strådalen, nærmere bestemt Vera. Vi begynte så smått med å rydde tomta for småbusker og trær. Det ble også merket trær som skal hugges ned. Dette bli vel gjort i løpet av ei uke, så da er det bare for graveren å komme. Dette blir et spennende prosjekt som vi skal pusle med framover sommeren og høsten.

24. mai 2009

I dag tidlig dro Camilla og Randi Gomo (svigermor) opp på Frolfjellet for å nyte den fine dagen. Turen gikk via Hårskallen til Skalltjønna. Der rastet vi, tente bål i vannkanten og spiste nisten vår. Det var lite med folk i fjellet til at det var så fint vær. På nedturen tok vi en annen vei. Da gikk vi langs østsiden av Hårskallen. Der var det my god lukt syntes Alfa og hallen gikk som en propell. Multeblomsten stod i full blomst i myrene nedenfor Hårskallen. Vi får krysse fingrene og håpe det blir multeår i år. De vakre fjellblomstene stod også i full blomst. Et herlig syn for den som er interesert i botanikk.

21. mai 2009

I dag formiddag reiste Andreas, Camilla og Alfa opp på Frolfjellet. Der kjørte vi inn til enden av Heståsdalen, hvor vi parkerte bilen. Fra her gikk inn til Roknesvollen 4-H seter. På turen innover gikk vi å hørte på forskjellige fuglelåter og mange av dem klarte vi å gjenkjenne. Kikkerten hadde vi også med. Vi begge to er veldig intereserte i fugler og fuglelåter.
Mens vi satt og slappet av inne på seteren, satt rypene å kaklet i bjørkeskogen like ved. Kan man få det berdre eller?!
Det blir vel flere turer inn til setrern i løpet av sommeren.

Flere bilder fra turen er lagt under bilder "Hund og aktiviteter".

30.april-3.mai 2009

Sent torsdags kveld reiste Andreas, jeg (Camilla) Tarco og Alfa på hytta som ligger i Åsenfjorden. Fredags morgen voknet vi til strålende sol. Frokosten ble inntatt i solveggen 🙂. Andreas satte sammen Ally'n. Vi hadde tenkt oss ut på fjorden, men det var for mye bølger. Derfor ble det heller soling på plattigen bak hytta. På kvelden grilla vi og kosa oss. Kvelden ble avslutta med krim på TV'n.
På lørdag voknet vi til regn, og det skulle bli mer regn utover dagen, På ettermiddagen kom Marthe Austvik og Espen Farkvam på overnattingsbesøk. De hadde med seg alle fire hundene. På kvelden kosa vi oss med spekemat og god drikke. På søndag formiddag ble været bedre og vi gikk oss en tur med alle seks hundene. Det var trivelig med besøk på hytta 🙂.
Da har vi flukket årets første flått på Alfa 😥 og flere vil det bli. Det blir vel å ha på flåtthalsbandene på hundene nå framover.

Det ligger bilder fra denne turen under "jakt,tur og fiske".

16-19.april 2009

Torsdag 16. april reiste Andreas, Camilla og svigers til Røros. Der hadde svigermor lånt ei stor og koselig hytte i Sevatdalen. Hytta ble bygd i 1919 og rommet 15 sengeplasser. Alle dørene var utsmykket med handmalte motiver. Det må nemnes at Andreas prøvde å fyre opp i ovnen som stod i gangen, men det han ikke viste var at ovnen ikke var koblet til pipa 😮. På fredagen dro vi inn til Røros for shoppe og inspisere Bergstaden. Må bare konkludere med at Røros er en trivelig plass å feriere i. Lørdagen ble brukt til fottur langs Femunden, hvor vi fikk trimmet oss litt etter å ha spist my god mat de siste dagene. På søndag reiste vi hjem til Levanger igjen. Har hatt noen fine dager på Trollheim. Det blir vel flere turer dit.

Onsdag 8 april-søndag 12. april

På bursdagen min dro vi opp til Vera og inn til Lakadalen der Erbestuggu ligger. Vi har hatt mange fine dager med ski og isfiske i sola( noe som har gitt farge i fleisen;). På kveldene har vi kost oss med god mat og rypkakkling fra steggene. På morgene har vi startet med Påskelabyrinten på radio før vi har tatt skiene fatt for å skjekke snørene på isen. Og det har jo blitt en del fisk, ikke så mange, men noen med veldig fine størrelser. Se flere bilder i fotoalbumet fra påska. Har også hatt en del fine situasjoner med rypa, den har vært skikkelig tam, slik at man har kunnet stå lenge se på de fine fuglene.
   Konklusjonen fra påska er at Lakadalen og Stigådalen er verdens navle!😎

Onsdag 25. mars

Det ble en treningstur oppe ved Vulusjøen og Hårskallen - området i dag. Været var kjempefin og det samme var føret. En 10 - 20 cm med puddersnø på hard skare. Dette gjorde at det ble god fart på hunden som jobbet bra hele dagen. Det var masse spor etter rypa men vi fant på tross av dette ingen fugl. Kjedelig. Det var jo en del spor etter andre skigåere med firbente følgesvenner, men det var litt merkelig at ingen ryper ble funnet. Hadde flere kraftige markeringer på Alfa men som hun løste ut av selv. Er godt fornøyd med innsatsen hennes på tross av at det ble en lang dag uten å finne ei eneste rype!
Opsummert ble det en fin dag men resulatløst i form av fuglesituasjoner.🤨

Søndag 15.mars

I dag tidlig dro vi til de Verdalske fjell for å trene hund i finværet. Føret var fint, både for hund og folk. Alfa hadde 2 godkjente fuggelarbeid. Det var mye rypespor å se i fjellet, men ikke så mye fuggel å se.

Tirsdag 10. og onsdag 11. mars

Fikk plutselig fri fra skolen og lesingen et par dager og da må man jo ut i fjellet med hundene. Jeg (Andreas) tok med meg Alfa og Børgsjitens Pippi og dro inn til ei åpen hytte ved Forramyrin i Levanger.
Det er et bra stykke å gå inn (10-15 km), men med god drahjelp tok det ca en og en halv time inn til hytta. I fjellet var det ikke veldig bra med fugl, for å si det slik, men det ble noen fuglearbeid. Føret er kjempe bra for tiden og hundene gikk svært godt. Noe som er godt å se etter en lang periode med tungt føre;).

Lørdag 7. og Søndag 8. mars

I helga gikk Verdalsprøven av stabelen, jeg (Andreas)og Alfa stilte i AK.
Værert ble avgjørenede for helgas resultater, men mange gode hunder, og en del ryper på lørdagen fikk frem noen premier.

På Lørdag gikk partiet mitt på 9 ak - hunder til Tverråsjøan. Føret var fint, litt tungt og med en del vind gjorde at rypa ble vanskelig å ha med å gjøre. Bort i mot alle standene var tomstand, slik at det ble konkludert med at rypa letta før hunden kom i stand. Like vell ble det en premiering på Viktor Skogmo med breton Ari. En god prstasjon tatt forholdene i betraktning.
Alfa hadde også en stand, men det viste seg at rypa her også var borte. "Synd, med sånn e d...." Alfa gikk helt OK i dag, og med forholdene tatt i betrakning er jeg ganske fornøyd med innsatsen hennes

Her er kritikkene fra lørdag: 4, 3, 6, 3, 3, 3. Dommer: Dafinn Hynne

På søndag var det om mulig enda værre vind og vanskeligere forhold. Etter to runder i partiet avgjorde dommer at det var mest fornuftig å runde av for dagen. Altså null premier i dette partiet.
Jeg synes at alfa gikk bedre i dag enn i går på tross av dårligere vær. Her er Kritikken: 5, 5, 6, 4, 4, 4. Dommer: Torgeir Hetland

27. februar

I dag var jeg (Camilla) på fjellet og trente Alfa. Føre var tungt både for hund og for fører. Alfa hadde to fine standa. Sola tittet også fram på slutten av dagen, rene påskestemninga på fjellet.

25. februar

I dag var jeg (Camilla) å snørekjørte med hundene på Frolfjellet. Snørekjørte inn til Ronesvollen og tilbake til Skallstuggu igjen. Det var fine forhold i skiløypa. Sola tittet også fram, altså en herlig dag på fjellet. Hundene dro som et uvær. Er litt overraket over at Tarco klarte å holde tempoet til Alfa hele tiden. Tarco bli jo 11 år herre året, gammel'n er vesst i god form.

22.feruar

I helga har jeg (Andreas) vært med Espen Farkvam til Åndalsnes på hyttetur. Et fint område i Åndalsnes med bratte og spisse fjell og fin rypebiotop i dalene. Det ble litt hundetrening på tross av tungt føre på lørdagen, og det ble jo en del fuglearbeid også. Noe isfiskeing ble det også, og i perioder var fisken i bettet slik at vi skaffet oss en ørretmåltid til forrett.
   På søndagen dro vi tilbake til Trøndelag, og hjemme hos Marte og Espen fikk spiste vi bruninger (bownies) og is. Godt ja!
      Se også om turen på Espen og Martes hjemmeside her!

14. - 15. Februar

I helga har vi hatt en fin og trivelig helg!
Årets klubbmesterskap i Gordonsetterklubben i trøndelag har vært. Her ble det mye snakk om hunder, trivelige kvelder på Skallstuggu, og to fine dager i fjellet med kjempe gode hunder. På lørdag hadde vi to parti (AK/UK) ute som en kvalifisering til finalen som gikk på søndagen. Det var også et trenings/instruksjonsparti begge dagene. Her var det også gode hunder, og unge lovende fuglehund - spirer. For mere bilder se på linken "hund og aktiviteter".
   Oppsumert ble dette en kjempefin og trivelig helg!

Søndag 1. Februar

Nok en dag i fjellet, og nok en dag med urtolig fint vær og fine forhold. Jeg (Andreas) og Alfa gikk ut i 10 - tida i dag. Sakte men sikkert gikk vi innover fjellet og hunden gikk godt. Etter en halvtime ble det stand oppi ei bjørkli forran noen grantre. Da jeg kom opp til hunden gav jeg reisordre, hunden reiste, rypa fløy, og hunden satt når den fikk beskjed. Enkelt og greit ;). En time senere skjedde omtrent det samme, og både hund og "kaill" var fornyde med resultatet før lunsj. Etter lunsj ble det ikke noen fuglearbeid ,men været var fint, og vi hadde hatt en fin dag da vi kom ned til bilen.

Lørdag 31. Januar.

Årets fineste dag er snart over. På den blå himmelen har sola gått en liten runde før den møter fjellene i vest. Helt siden morgenen har de lett etter vinterrypa i det hvite og lyse landskapet, og selv om det ikke har vært alt for mye å se av den hvite og vakre fuglen, har den jo glimtet til med noen situasjoner. Man kan ikke forlange all verdens heller på en slik dag.
   Selv om sola har gått ned, er det fortsatt lys nok. Ekvipasjen  nærmer seg slutten på dagens tur, men det er fortsatt et lite håp om å få et glimt av fjellets fugl en siste gang. De begynner nedstigningen i den dalen som er tatt ut som dagens siste mål. Hundens kroppsspråk begynner å vise at det har vært en lang dag, men det er forsatt energi nok til en liten innspurt. Opp mot ei klynge av grantre henter den seg vær og søker seg mot vinden. Har den noe i nesen? Dette karateristiske kropsspråket blir mer tydelig. Og der, opp mot et lite grankjerr, med innslag av noen små bjørkelegger stanser hunden. Jeg går rolig i retning hunden, og etterhvert blir jeg sikker. STAND!! Jeg legger fra meg skistavene og går den siste biten frem til hunden. JA! -sier jeg da jeg er fem meter unna hunden. Den står spikret. Jeg går helt opp. JA! Nå farer hunden frem i en god fart. Like etter begynner det å røre seg inne i kjerret og DER! - kommer fuglen som et prosjektil ut fra kjerret. SIIIIIITT! Hunden tar et par skritt før den stanser og kikker etter fuglen som flakser i frihet.
   Vi tar oss en liten pause og kikker utover dalen og nyter den siste stunden av årets fineste dag før vi trasker tilbake til bilen.

Søndag 25. januar

Da har vi kommet hjem fra en helg på Snåsa. Det ble en fin helg med både øl, jægermaister, aqvit, øl og litt karsk på på kveldene. På dagene var vi ute på ski og trente hund. Det var ganske mye vind begge dagene, men det ble da noen situasjoner og fuglearbeid. Alfa har blitt fast i stand, og reiser fuglen, men er litt for urolig i oppflukt enda. Det betyr at vi må trene mer det! ;)

Tirsdag 20 januar

Vi hadde planer om å dra på jubeleumsfesten til ITFK i helga, men vi har bestemt oss for å dra til Snåsa å trene hund i stedet. Mer fornuftig det. En kveld på fylla ødelegger hele jo helga ;). Må jo satse litt hvis Alfa skal stilles på prøver i vinter. Er litt spent på hvordan hunden vil fungere. I de siste situasjonene med fuggel har det vært reis med ro i oppflykt,men da var det jo ganske dyp snø også. Time will show. Håper bare det blir greit vær til helga.

Søndag 11. januar

Hundetrening på Vulusjøen.
I dag har Andreas og Alfa vært en snåptur på fjellet for å se etter rypa. Føret var kjempefint, med pakket snø etter alt mildværet som har vært Dette gjorde at det ble god fart både på hund og på ski. Været var heller ikke så værst. Rypa derimot var heller fraværende, på tross av at vi har sett en del ryper her tidligere i vinter. Kanskje mildværet er en grunn til dette...?
   Uansett så hadde både hund og kar det fint, og ble gode og trøtte da de kom hjem.